utorak, 8. srpnja 2008.

FRANKOPANSKA

Ispričavam se unaprijed što nemogu biti sutra u zagrebu, ali srećom imamo blog koji se lagano popunjava. u prošlom postu sam pisala o biafrinim izložbama na ulicama. tema je da svim prolaznicima prezentiraju umjetničke radove i probleme kojima smo svi izloženi. pod motom umjetnost za sve a ne samo za posjetitelje galerija oni stvaraju svoju ideologiju kojom se bore protiv apstrakcije u umjetnosti. žele da umjetnost uđe u svakodnevnicu malog čovjeka. izlažu: Ivan Lesiak, Atač, Stanko Jančić, Rudolf Labaš, Stjepan Gračan, Vlado Jakelić, Miro Vuco. Izložba u prolazu nebodera bila je 8. po redu rada Biafre. traje od 20. do 27. 12. 1972. uz nju bih stavila i 14. izložbu-ulični ambijent oglasnih stupova, ne da popunim novine već iz razloga jer te dvije izložbe imaju isti cilj. Biafranci su po cijeloj jadranskoj obali sa sa Histrionima intervenirali u javne prostore-plaže, stare gradske jezgre, ili u manjim mjestima gdje ljudi nisu pozitivno primili ovu šok-umjetnost. ljudi su ih kritizirali i pokušali protjerati jer nisu smatrali da poluizgorjene skulpure nalaze svoje mjesto u takvom ambijentu. Izložba na mjestima komercijalnih plakata po centru zagraba zadnja je izložba sa takvom humanističkom konotacijom i ujedno predzadnja izložba Biafre upće. Za nju su se svi članovi (bolje ili lošije) prilagodiji crtačem mediju. pojavljuju se Zlatko Bourek, i strip crtač Nedjeljko Dragić. u arhivu NSB-a našla sam članak u vjesniku koji ima fotografije nekoliko tih stupova pa mogu taj materijal iskoristiti.
težnja mjenjanja ambijenta grada i interveniranje u pojedinačne njegove dijelove, zajednička je tema gore navedenih primjera i 6. zagrebačkog salona 1971. Posebna sekcija salona bila je "Grad kao prostor plastičnog zbivanja". Boris Bučan oslikava pločnik Varšavske ulice i fasade stare kuće u Savskoj. za to nažalost nisam uspjela nači nikakve vizualne predloške pa se nadam da možda vi to imate u svojem arhivu BS. I Braco Dimirtijević je povodom salona izložio fotografije "Prolaznici koje sam slučajno sreo". Također je veoma zanimljivo da publika za vrijeme održavanja tog salona pali Kožarićevo Sunce pred HNK, ali nisam upoznata sa cijelim kontekstom tog performansa pa moram to još malo istražiti.
Kad mi već cijeli koncept novina ima umjetničku notu nemogu izbaciti alternativmne lokacije umjetničkih stujanja kad su mi tako blizu kaslića :) U veži Frakopanske 2a nastaje Haustor u kojem se izlažu radovi onom frekfencijom kojom nastaju. iz haustora se na ulicu šire prve izložbe konceptualne umjetnosti. traju po jedan dan, jedno poslijepodne, jedan sat,a ispunjavaju želju autora (organizatora) za kontaktom s publikom na ulicama. tu su Goran Trbuljak, Dimitrijević...koji stvaraju grupu koja je na veoma zanimljiv način dobila ime "Penzioner Tihomir Simčić". Grupa 6 autora u atelijeru Sanje Iveković i Dalibora Martinesa otvara drugi alternativni prostor u mesničoj pod jednostavnim imenom Poodrum. Za razliku od haustora o kojem sam našla članke u novinama, o podrumu nitko nije pisao pa su na neki način bili izolirani, no umjetnici se na to nisu žalili. imali su intiman prostor koji je udomljavao sve koji su bili zainteresirani.
ja sam probala sve svesti na neku zajedničku notu i probala neke stvari razraditi. nisam gotova jer mi fale dokumentarne fotografije, ali to su finese koje ću istraživati tjekom ljeta

1 komentar:

Bacači Sjenki/Shadow Casters kaže...

Jako dobro. Mislim da tu kombinaciju događaja i iscezlih porstora možeš/moraš još više istražiti i napraviti neku, recimo, mapu kretanja kvartom kroz vrijeme i prostor. raymisli o tipografijama i semantičkom prikazu pojedine akcije-porstora. Možda neka legenda...Super.